March through Instagram

Lagade god mat i Mission Beach, en födelsedagspresent från Lucia samt ett foto på mig och Joachim som hon tog med sig och Joachim.

En fin kväll på stranden, krokodilspaning på floden och så världens bästa födelsedagstårta.

Vi sa hejdå till Mission Beach och åkte fyra timmar söderut, till Magnetic Island utanför Townsville, och så flög vi till melbourne som blev vår favoritstad i världen. Hoppas hoppas hoppas jag kommer tillbaka dit en dag.

Vi åkte på en heldag längs med Great Ocean Road och det var hur vackert som helst.

Vi hittade vårt älskade Fitzroy i Melbourme och hade det bara så himla fint.

Kaffe på flygplatsen i Melbourne då vi åkte till Bangkok, vårt hostel The Artists' Place och så har jag ritat lite och köpt en långklänning.

Vi fick följa med vår hostelägare till hans hus vid kusten söder om Bangkok, sov på golvet i två nätter och sedan besökte vi Siam Ocean World i Bangkok med sjöhästar och maneter vad favoriterna.

Åt fantastisk sallad på grön mango, köpte nya fantastiska och hemska skoskavssandaler, gav bort en liten bit av mitt hår till Charlee (hostelägaren) då han tyckte att min hårfärg var fantastisk.

Vi åkte till Chiang Mai med tåget och här är Joachim i Royal Park Rajapruek.

Royal Garden Rajapruek

Vi hyrde en moppe och började åka mot Royal Park Rajapruek som är som en gigantisk botanisk trädgård. Där kan man till och med hyra både cykel, golfbil eller köpa en hop-on-hop-off biljett till en buss. Innan vi började köpte vi varsin islatte för att sedan hoppa på bussen och där vi först hoppade av var ett hus om insekter!

Sedan, när vi väntat på bussen i en kvart bestämde vi oss för att börja vandra istället.

Alla parker hade sin speciella nisch. Detta är Indien. Det fanns också typ färsäkringsparken eller afrikaparken.

Vi gick upp en bit i ett utkikstorn.

När en buss väl kom fick vi hoppa på igen men vi gick av efter en minut då vi var framme vid Royal Palace, byggt för 90 000 000 bath.

Efter detta gigantiska tempel med tillhörande ännu större trädgård garnerade vi vidare.

Innan vi svängde ut från parken hittade vi min och Joachims gemensamma favorit, orkidéparken! Det fanns orkidéer till höger, vänster, uppåt och nedåt i alla möjligt färger och former.

Sedan gled vi iväg med vår moppe igen, jag var lite moppeosäker så testade lite på parkering i min prickiga hjälm.

30th of March

Ändrade planer. Vi hade tänkt stanna i Asien till den 16 juli men inser nu att om vi skulle göra det skulle det mest bli att dra ut på tiden. Eftersom vi betalar boende varje dag försvinner det pengar snabbt och det innebär att vi inte har mycket pengar över att göra roliga saker för. Nu har vi bokat om vår flygbiljett till den 1 juni istället och på ca två månader kommer vi ha så mycket bra saker för oss. Det kändes ganska dålig förut att åka hem tidigare än planerat men när jag tänker efter en andra gång blir det nog bäst så. Då kan vi till exempel hyra moppe och åka till botaniska trädgården i Chiang Mai, åka en båttur på två dagar över till Laos, snorkla vid alla kuster, äta god mat, köpa fina presenter till en själv och alla där hemma. Det låter mycket trevligare tycker jag. Hurra för oss och våra bra beslut som ibland kommer som en blixt från en klar himmel.

Chiang Mai

Vi tog nattåget till Chiang Mai inatt, det tog ca 15 timmar och var så himla bra. Vi hade sovplatser och jag sov verkligen hur bra som helst, trots ett skrovligt tåg som lät hela natten var det skönt att sova med ett öppet fönster och guppandes till sömns.

Vi vaknade av solljuset och sedan så köpte vi frukost som vi åt i min säng.

Wasabiärtor och podlyssnande (har inge hörlurar).

När vi kom fram tog vi en tuktuk till vårt hostel för att sedan bege oss till en vegetarisk restaurang i närheten. Det har varit väldigt svårt i Bangkok att hitta mat som vi kan äta och vi har nog främst ätit omelett och/eller stekt ris i stort sätt varje dag, förutom två gången när vi hittade vårrullar och blev lyckliga.

Vi åt på Blue Diamond, jag en curry med risnudlar och Joachim en soppa.

Jag älskar att det stor fullt med växter utmed varenda gata och tegelväggar av olika mönster och färger finns överallt.

Ikväll ska vi på en helgmarknad som är öppen till midnatt och på måndag blir det nog Queen Sirkit Botanical Garden! HURRA

The Artists' Place

Här bodde vi när vi var i Bangkok, ett världstrevlig ställe som ägs av Charlee. Varje kväll hänger hans familj och vänner där och de äter tillsammans och tvekar inte en sekund på att bjuda på både mat och dryck. Jag har nog inte druckit så mycket whiskey och sodavatten i hela mitt liv som på en och en halv vecka hos Charlee, men det är nog för jag aldrig tyckt om whiskey. Även om de inte pratar jättemycket engelska inkluderas man verkligen i deras gäng och spelar tärning och de förklarar reglerna så bra som det går. Om man åker till Bangkok och vill komma ifrån de mer turistiga gatorna är det här verkligen ett fantastiskt alternativ.
Det kan verka rörigt och det finns små prylar överallt men Charlee är konstnär och sparar det mesta men det gör allting mer hemtrevligt.

Charlee.

En av hans vänner säljer världens bästa stekta ris precis runt hörnet.

Nu sitter vi på ett hostel i Chiang Mai efter 15 timmar tågresa. Här är det lika varmt som i Bangkok men mycket torrare vilket är skönt.

Från den 61a våningen på en Moonbar

Sista kvällen i Bangkok spontanbestämde jag och Joachim att vi skulle besöka en av Bangkoks Moonbars. Vi klädde oss fint och tog oss dit. 61 våningar senare och vi befann oss här:

Vi kom lagom till solnedgången men Bangkok är täckt av avgaser så ett par rosa moln blev det.

Vi beställde drinkar såklart. Jag tog en Daiquiri och Joachim en Long Island Ice Tea som var fantastiska.

Det blev mörkt och Bangkok lystes upp av gatljuset och bilarna.

Vi beställde även en cappuccino och en Irish Coffee. Joachim lyckades spilla ut sitt kaffe över mig och mina ben men det blir ju inte mer spännande än vad man gör det till. Allt gick bra och var inte lika skämmigt som man kan tro på en hotellbar på 61a våningen på ett 5 stjärnigt hotell, ha! Ops

The Grand Palace, Bangkok.

Idag har jag och Joachim köpt tågbiljetter upp till Chiang Mai om två dagar, hurra! Efteråt gick vi till The Grand Palace som består av kanske tio buddhistiska tempel. Arkitekturen var fantastiskt så här kommer en hel drös med bilder på tempel, mönster och några buddhor.

Min själ for ro av alla dessa fantastiska mönster.

The reclining Buddah på sådär 15x46 meter!

En del väggar hade historier målade.

Nu känner vi oss ganska så klara med Bangkok och jag har blivit lite sjuk, förkyld och allt som hör till, så imorgon ska vi nog inte göra något speciellt. Det ska bli så bra att fara norrut där det är lite svalare då det är ca +33 grader här och det är svårt att hålla vattendrickandet i fas.

Great Ocean Road

plus några fina maneter från Thailand

Siam Ocean World

Idag var jag och Joachim på Siam Ocean World här i Bangkok. Det är ett stort akvarium och mina favoriter var sjöhästarna och maneterna.

Jag åt en världsgoda mangosalladnnan vi gick in på akvariet.

Min favoritsjöhöst. Har sett på BBC Life och när det är parningsdags  så började de dansa bredvid varandra, så fint.

ps. här är videon från BBC Life, världens finaste djur. ds.

Hajar såklart. Det var en tunnel av glas så man gick under dem vilken gav en lite rysningar.

Så fina! Speciellt när Chopin spelades i bakgrunden.

20 mil utanför Bangkok

Med lite brist på kommunikation med vår hostelägare satte vi oss i hans bil för att få följa med till hans hus. Vi trodde att vi skulle stanna en natt högst men stannade två nätter och hade det fint. Han sa att han skulle måla och då han är konstnär tänkte vi att han skulle måla tavlor men målade nog främst sitt hus. Hans kusin bodde i huset bredvid hans och hela familjen var jättetrevlig, som varenda thailändare är. Vi fick mat till lunch och middag och kaffe på morgonen. Vi blev även avsläppta vid havet i några timmar och jag badade äntligen lite. Det har inte gått i Australien då det är manetsäsong. Jag fotade inte så mycket men här är lite iallafall.

Här sov vi, hårt och ganska svårt att sova men man skulle nog vant sig om man sov där fler nätter.

Charlee målade väggarna inomhus rosa. Utomhus var de orangea och bruna.

De hade två katter som var väldigt fina! Så vi gosade. Här är den första.

Vi gick en sväng och hittade alla möjliga frukter, här är ananas.

Sedan skulle Charlee åka och träffa sin vän som var fiskare och vi blev avsläppta på en turistfri strand. Jag badade i havet och så drack vi lite öl.

Här är den andra kissen, också väldigt gosig och gillade mina skor mycket.

Innan vi satte oss i bilen igen för att åka en lång väg tillbaka till Bangkok.

Första dagen i Bangkok

Eftersom vi bodde på hotell den första natten så fick vi även hotellfrukost! Den bästa av frukostar med frukt, juice, flingor, kaffe och smörgåsar. Sedan begav vi oss ut i kaoset. Vi gick till ett stort buddhistiskt tempel där en gigantisk Buddha satt.

Fint golvkakel på hotellet.

Många skygga små katter. Det både värmer och krossar hjärtat av att se katter igen, deras stumpar till svans och smala magar. Jag saknar ihjäl mig efter min lilla runda katt där hemma.

Sista dagen i Melbourne

Sista dagen åkte vi tillbaka till Fitzroy för att dra runt i alla affärer vi tittat på genom skyltfönstren kvällen innan. Vi gick även på en marknad, åt på Vegie bar, drack kaffe, sangria och åt $4 pizza.

Världsguide falafelwrap.

Fin kaffekonst.

Vi vandrade runt på marknad och längs med fina gator. Joachim hade köpt en ny skjorta.

Vi köpte sangria med smak av fläder som var helt fantastisk! Jag ser missnöjd ut men var egentligen väldigt nöjd med tillvaron men här kom en vindpust med regn.

Billig pizza och öl på en bar som hette Bimbos Deluxe, mycket bra.

Det var allt av Australien. Nu sitter jag och Joachim i Bangkok bland hetsiga thailändare och västerlänningar som turistar. Vi stannar nog inte allt för länge i Bangkok utan tar oss nog norrut om en stund. Just nu lyxar vi på hotell då vi inte hade någon bokning och tog första bästa. Vi är mätta på pad thai och vårrullar för 20kr nu och ska sova så himla gott inatt.

Royal Botanical Garden

Den tredje dagen åkte vi till den botaniska trädgården i Melbourne och åt brunch i gräset i solen. Den var jättefin med en stor sjö i mitten där man kunde få åka båt. Vi vandrade omkring där ett tag och sedan begav vi oss till Fitzroy en liten bit utanför Melbourne. Som tur är hade våra flygbiljetter ändrats så vi kunde åka tillbaka dit dagen efter då det kom att bli vår absoluta favoritplats fylld av veganställen, barer och second hand. Vi satte oss på en bar som hette Kent st tills sent innan vi åkte tillbaka till vårt hostel. Eftersom den extra dagen kom så plötsligt hade vi ingenstans att bo den sista natten. Alla hostel var uppbokade så vi fick bo på hotell (åhhhhh neeeeej...) hehe

Great Ocean Road

Igår vaknade vi tidigt för att åka på en dagstur längs med Great Ocean Road. Det var såklart typ det vackraste man sett och vår guide var en typisk australiensare som skojade och pratade oavbrutet, så det var väldigt fint. Här är lite bilder men såklart är det svårt att toppa vad man såg när man var där i fysisk form.

Första dagen i Melbourne

Vi flög från Townsville till Melbourne och landade i ett mycket kyligare klimat, vilket var ganska skönt efter fyra månader av svett och klibbig luft. När vi kom fram checkade vi in på vårt hostel i China town för att sedan bege oss ut i storstaden.

Jag hade köpt en ny fin hatt.

Vi åt sushirolls till lunch och besökte två caféer.

Magnetic Island

Jag och Joachim tog äntligen och packade våra kappsäckar för att bege oss fyra timmar söderut, till Magnetic Island! Vi hade stora planer för den enda heldagen vi skulle spendera på ön och det blev högt över förväntan! Vi både vandrade högt upp på ett berg för att ha 360 graders utsikt, kramade koalor, höll i krokodilbebisar och Joachim hade till och med en Python slingrandes över axlarna.

Innan färjan avgick hann vi vandra runt lite i Townsville och kom till en världsfin park med det hör huset.

Vi vandrade tillbaka mot färjan.

Påväg mot ön!

I den här lilla stugan bodde vi i två nätter!

På kvällen såg vi den här lille kompisen!

Dagen efter vi hade kommit fram, då vi hade hela dagen på oss att äventyra så bestämde vi oss för att vandra upp högt upp på ett berg för att spana på utsikten.

Här såg man 360 grader hav och berg och skog.

En fågel som vi såg på vägen hem.

Nästa äventyr var att vi skulle få "cuddle a koala", och det tackar man ju inte nej till i första taget. Det vi inte visste var att man fick gosa med massor andra djur och det var världsbra.

Joachim med en hattödla, inget konstigt alls.

Jag höll en krokodilbebis!!!! Världens gulligaste.

Den här lilla parveln också!

När vi kom tillbaka på hostelet så fick vi mata de här fina fåglarna som satte sig lite överallt.

Idag vaknade vi tidigt för att flyga från Townsville till Melbourne så nu sitter vi här på Hungry Jacks och snyltar wi-fi. Hör ska vi stanna till den 15 mars då vi åker vidare till Thailand!

Första 21årsdagen

Lite såhär såg min första dag som 21-åring ut.

Jag fick en världsfin vattenmelontårta med 21 ljus som frukost på sängen.

Till lunch åt vi svamptoasts och såg på BBC Life.

Jag fick exklusiv cider från Stephanie och Aaron som vi drack på deras veranda.

Sedan gick vi alla till Millers för att dricka öl under Happy Hour.

Sista 20årsdagen

Dagen innan idag, min födelsedag, så hade Joachim en fin överraskning. Vi åkte på krokodilspaning! Vi blev upphämtade på hostelet och kom fram till den här floden. Vi åkte i kanske tre timmar och spanade på olika mangovreträd tills vi kom fram till en liten strand där vi stannade för att få lite öl och snacks. Sedan, när vi tittat på solnedgången begav vi oss ut med båten igen för att spana efter krokodiler! När man lyser med ficklamporna lyser deras ögon röda som stoppljus så guiden hittade flera stycken små krokodilbebisar. Tillslut såg vi även en stor på ca två meter som sprang mot båten och plumsade sedan ner i vattnet. En riktig adrenalinkick! Här är bilder från dagen, som var världsbra!

På floden och allt kändes lite som i "Beasts of the Southern Wild".

Vi kom fram till den lilla stranden och såg ut mot havet och öarna.

En fantastiskt solnedgång och månen tittade fram genom en rosa himmel.

De små krokodilerna! Så fina och de var kanske 50 cm långa.

Sen så fångade de mudcrabs som var gigantiska. Jag ville släppa ut dem men de tog hem dem till sig för att äta.

The Fault in Our Stars

Nu har jag läst klart The Fault in Our Stars av John Green. Fy farao vad sorgligt och fantastiskt.