Mot nya äventyr i Sydostasien

Australien är vackert att titta på och här i Mission Beach går dagarna även om man inte gör speciellt mycket. Det är ett väldigt bra ställe att bara ta det lugnt på. Det är något jag tycker väldigt mycket om med Australien. Även om vi bara tagit oss två timmar söder ut på vår resa som skulle leda oss längs hela östkusten har vi båda kännt att vi hellre skulle vilja upptäcka Asien. Vi är lite mätta på festande backpackers efter tre månader och vi båda känner att det inte finns så mycket mer för oss här. Som sagt, naturen är fantastiskt och jag blir fortfarande mållös och svag i knäna när jag tittar ut över ett stormigt hav eller berg täckta av regnskog men australiensare är inte speciellt trevliga av sig (jag har nog träffat högst 5 trevliga australiensare) så det är dags för oss att ge oss av mot nya äventyr.

Tänker gratulera mig själv och Joachim för Idag har vi äntligen planerat och köpt och planerat och köpt biljetter hit och dit i världen. Den 9 mars lämnar vi vårt hem här i Mission Beach där vi bott i över två månader nu. Vi far fyra timmar ned längs kusten för att besöka Magnetic Islands där det finns vilda koalor. Där stannar vi två nätter för att sedan flyga ända ned till Melbourne. I Melbourne ska vi stanna i fyra nätter på ett hostel i China Town, vilket kan tänkas bli fint. Det ska bli skrämmande att komma till en storstad igen men också väldigt kul. Vi ska ha fullspäckade dagar med museum eller liknande. Sedan, mina damer och herrar, sätter vi oss på ett flyg till Bangkok för att sedan, med hjälp av tåg, ta oss upp till Chiang Mai. Längre än så har vi inte kommit i vårt planerande men med tanke på hur billigt allting är så tror jag att det kommer bli fantastiskt. Vi har ett litet hum om hur vi ska resa och vi tänker att vi tar oss genom Thailand för att sedan komma till Laos och ned längs med Vietnamn. Sedan tar vi oss genom Kambodja och sedan tillbaka till Bangkok. Efter det tar vi oss ned till Kuala Lumpur eller Singapor för en skrämmande billig peng på ca 600 kr.

Möjligtvis något sådant men det är ännu väldigt oklart. Nu har vi iallafall tagit oss till Bangkok och det är nog för en dag. Nu längtar vi efter asiatisk bra mat och mångkulturella miljöer.

Om det är någon som har besökt Sydostasien eller vet något bra skrivet om det så får den gärna tipsa!

January through Instagram

Ritande under regniga dagar, min växt som jag planterat i en gammal snabbkaffeburk och en god sallad.

Havet i Bingil Bay, fina blad, postfest och en utsikt från vår senaste roadtrip.

Joachim i krans, morgonskuggor, dryck och Otis.

Två hostelgäster på färd, passionsfrukter, Joachim i vårt rum och så en snäcka vid havet.

En väldigt bra brunch, drinkfest under happy hour, ett självporträtt vid festligheter och så en fastvuxen stege.

Det börjar blåsa upp till cyklon och så ritade jag omslaget till min skrivbok.

Australia Day och drinkmani

Idag är det Australia Day här. Jag har inte riktigt koll på vad och varför man firar, men det är ändå en anledning god nog att

Vakna och se den här skönheten i våningssängen över.

Vifta med flaggor som om man vore australiensisk patriot.

Mata min lilla vän som jag har planterat med vatten.

Vänta på barbecue som innehåller vegetariska kikärtskorvar(?), fyllda champinjoner och sallad.

Dricka vin ur ett glas(!!!) och springa en hinderbana.

För att sedan äta och somna en stund av matkoma.

Förresten, våra fina staffkompisar har lämnat oss för nya äventyr och det är mycket sorgligt. Här är lite foton från vår "girls night out" (ett spännande äventyr för mig) där vi under en timme köpte 16 vodka lemon lime och två öl. Världsfint.

Här är jag lite creepy men det är ok. Från vänster: Stephanie, Ailie, Chrystal, jag och Peta.

En annan stjärnhimmel

Vi firade tre månader i Australien den 21e med världsgod mat som Joachim lagade.

På kvällen gick vi på night walk. Här är det en helt annan stjärnhimmel och när man befinner sig i regnskogen utan gatlampor precis vid havet kan man se Vintergatan och tusentals stjärnor som bildar andra stjärnbilder.

Det här är Otis, han verkar hänga vid hostelet ibland.

22nd of January

Aarons födelsedag

Igår fyllde Aaron 28 år så vi firade honom. Han fick dricka 28 ölshotar och så fick han 28 små muffins. Vi hade det väldigt fint och det slutade med att vi gick till stranden och gjorde en brasa som vi satt runt tills klockan slog tre.

Cyclone season

Ja här var det hemskt tomt. Jag och Joachim gör inte så mycket här i Australien för tillfället. Vi jobbar på vårt hostel och jobbar på restaurangen, så gör saker gör vi väl men inte något speciellt eller spännande. Det regnar varje dag här och folk pratar om en cyklon skala 2 nästa vecka (ingen fara alltså, det är en 5-gradig skala och chefen på hostelet säger att 2/5 är en rolig cyklon, alltså regnstorm och spännande innekvällar), så det kommer bli spännande. En annan sak inom ämnet som är väldigt skrämmande är att i mataffären står det skyltar med "be prepared!", "are you prepared?" och "cyclone season is here" vid hyllmeter av burkmat och torrvaror som att man skulle behöva bunkra upp med mat. Men jag är säker på att de har tusen säkerhetssystem som varnar långt innan om det skulle komma en 5-skalig cyklon.

Hur som helst tog jag en kort promenad på stranden förut, det blir mörkt tidigt så jag hann inte så långt.

Krabbkonst!

Det är alltid blåsigt men speciellt nu under stormsäsongen.

7th of January

Idag hyrde jag och Joachim en bil igen för att åka på en heldags äventyr. Vi åkte till tre olika vattenfall och badade i Henrietta Creek. Det var väldigt fint då vi båda var lediga från jobben under dagen.

Först så åkte vi till det här lilla caféet för att äta frukost.

Frukosten var dock väldigt dyr så det blev falafelwrap och kaffe istället som var helt fantastiskt.

Längs med kringelikrokiga vägar finns alltid små vackra stränder eller tjock regnskog.

Landskapet påminner lite om Skottland fast ändå mycket bättre.

På vägen till det första vattenfallet hittade vi Henrietta Creek. Vi tog en simtur i det kalla vattnet innan vi åkte vidare mot det första vattenfallet.

Här åt vi äggmackor till lunch ett tag och hade det fint för att sedan vandra trappor uppåt tills vi båda insåg vår brist på kondition.

Mellan vattenfallen var vi tvungna att stanna bilen och beskåda dessa fantastiska vyer.

Här är vattenfall nummer två och mina sista bilder. Det sista vattenfallet var lite av en besvikelse med jättemycket turister och inte så badvänligt.

Det var vår fina dag.

2nd of January

Sista kvällen 2013

Jag jobbade min första dag som servitris på årets stressigaste dag. De slog rekord på hur många gäster de hade och det var runt 230 stycken. Som tur var gick det bra ändå trots att jag aldrig någonsin jobbat som servitris innan. När vi var klara och alla gäster har gått vidare så gick jag hem och bytte om för att sedan ta några cider här på hostelet och sedan gå till en bar i närheten. Alla bilder från kvällen fick vara svartvita då alla lyser röda av värmen här.

Joachim hade kammat håret redan på eftermiddagen och var världsfin.

Det här är jag och Stephanie.

Jag, Stephanie och Crystal.

Och det var allt vad jag hann med att fota. Jag slutade jobbet vid halv elva så jag missade det mesta av förfesten, men vi såg lite fyrverkerier på Dunk Island och hade det festligt en lång stund innan vi gick hem längs med stranden.