November through instagram

Snorkeltur på Barriärrevet, pizza på Domino's för $5 och Café Fika.

Hostelrummet, utsikten, lite rit och lunch på Café Fika.

En salladslunch, Joachim på rummet, spegeln och finöl.

Drucken finöl på finjoachim, samlade fina flaskor, grillning vid Lagunen och en växt.

Juice och kaffe på The Flying Monkey, på Reef Backpackers i cairns.

På gilligans, vårt nya hostel i Mission Beach, en frukost och origami.

En enorm ekoxe! Min favoritinsekt, en melonfrukost, en trött och fin Joachim och så en god thaisoppa till lunch.

28th of November

Idag åkte vi på en busstur med hostelet, de har lite gratisturer och idag skulle vi åka och titta på wallabys och kasuarer. Vi såg jättemycket wallabys för det är väldigt vanligt och tur som vi hade så såg vi även en kasuar! Men vi kunde inte stanna bilen så vi åkte bara förbi den lite snabbt. Jag hann därmed inte att fota den men hoppas på bättre lycka nästa gång.

26th of November

Hurra! Vi har fått woofingjobb (jobba för gratis boende på hostel) där vi bor just nu i Mission Beach. Här kommer vi alltså att stanna över jul och det kommer nog bli jättefint. Vi gillar den här lilla staden utan stressade turister och med en pub full med australiensare, en mataffär och en BWS (beer, wine, spirits). Här finns också mycket regnskog, världsfin strand, kanske den vackraste av utsikter, wallabys, kasuarer, krokodiler och gigantiska insekter. Här kommer vi trivas.

Vi bestämde att vi skulle fira vår framgång med öl och pizza på Miller's.

25th of November

Igår gick vi och åt pizza på Miller's! Det var en festligt dramatisk himmel.

Idag bestämde vi att ci skulle följa med på en gratis vandring som hostelet styr med skjuts till. Vi hade hört att man fick mata sköldpaddor där så vi hängde såklart med. Vi gick i regnskogen ungefär 3 km och man fick nästan lite klaustrofobikänslor då stigen var en halv meter bred och små ödlor sprang omkring överallt. Men det var väldigt spännande och läskigt. Joachim var den som gick först i ledet och fick därför ansvaret att ducka först för de enorma spindelnäten som korsade vägen. I dessa spindelnät fanns såklart gigantiska spindlar, men det var spännande. Först i slutet av vägen hittade vi en liten sköldpadda som vi matade med bröd! Här är lite foton från dagen.

24th of November

Här är de allra, allra sista bilderna från den svartvita rullen.

23rd of November

Nu har vi äntligen kommit från Cairns och befinner oss nu i Mission Beach. Här är allting mycket bättre och tystare. Igår när vi kom fram fick vi tips om att gå till Miller's som är en pub i närheten, det var väldigt fint och många australiensare. De hade happy hour så Joachim fick två öl för en som vi delade på och jag beställde även en Cola. Här är bilder från första dagen.

Vi såg wallabys! Som små kängurur! På kvällen kommer de fram i flockar och vi såg jättemånga!

Igår såg vi en skylt om Garage Sale, så idag bestämde vi oss för att gå dit, den var en lång väg och när vi väl kom dit så var det inte så mycket att ha. På vägen hem gick vi längs stranden och när vi nästan var hemma igen så mötte vi en australiensare som sa att han hade sett en "baby crocodile" i havet där vi hade gått förbi, han visade med händerna att den var ca 180 cm, en "baby crocodile" på 180 cm, som vi bara hade gått förbi utan att se. Det känns lite skrämmande men vi vill verkligen se en så nu håller vi utkik! När vi kom hem åkte vi bussen in till stan och jag åt veggie burger. Staden var den minsta jag sett så vi tog det väldigt lugnt tills bussen hem gick.

Här har man pyttelite wi-fi så vi ses när vi ses!

21st of November

Hurra för en månad i Australien! Idag har vi inte gjort speciellt mycket. Det har regnat hela dagen så det har varit svalt. Vi bestämde att vi skulle ta en promenad trots regnet men det var väldigt fint. Det var inte så mycket människor ute och bergen är nog vackrast när dimman ligger lågt runtom dem. Innan vi påbörjade promenaden tog vi varsin cappuccino.

19th of November

Idag var det en månad sen vi, med pirrande magar, åkte till Arlanda för att börja vår 33 timmars långa resa till Australien. Den 21 November ska vi fira då har vi tillbringat en hel månad i Australien. Men idag så har vi nästan firat lite omedvetet. För ett tag sedan gick vi förbi ett café/galleri där det satt personer och målade och drack kaffe. Jag tänkte att dit vill jag gå, men den dagen var vi för trötta av vandring i den botaniska trädgården. Men idag gick vi dit och det var lika fint som det verkade! På vägen dit köpte vi lite sushi rolls eftersom vi inte ätit något på länge.

På caféet köpte vi först varsin iskaffe som serverades i glasburkar. Vi tittade i lite fina tidningar, där jag hittade min favoritfotografs bild, Lukasz Wierzbowski, det var en fin överraskning. Eftersom det var så fint att vara där bestämde vi oss för att köpa lite mer att dricka.

Sen behövde jag gå på toaletten, men jag gick utan kameran, så den fick jag hämta och gå tillbaka en gång till. Anledningen var för att det såg ut såhär.

Sedan begav vi oss till vårt nya hostel för att checka in! (OBS ej vårt hostel på bilden, tyvärr!).

17th of November

Idag var jag och Joachim på grönsaksmarknaden som pågår varje helg för att handla på oss lite till kvällen. Vi hade bestämt att vi skulle grilla vid Lagunen med Fredrik. Vi köpte zucchini, lök, champinjoner som vi marinerade med soya, chili och vitlök. Vi köpte även paprikor som vi fyllde med Philadelphia med chilismak. Detta blev mycket uppskattat då maten man får gratis på hostelet inte bytt meny på snart fyra veckor (aldrig) och man har en maträtt att välja på. Hur som helst så är det här några foton från dagen och kvällen.

15th of November

Jag har aldrig tyckt om sandaler speciellt mycket men här tycks det finnas alla möjliga bra. Detta ledde till att jag köpte mig ett par till. Idag hittade vi också en väldigt bra second-hand affär så där köpte jag en klänning.

Nu har vi även bestämt lite om vår framtid här i Australien. Vi kommer att köpa ett busskort på Greyhound, ett hop-on-hop-off för tre eller sex månader och börja vår resa längs med östkusten. Vi har varit och pratat lite och fått lite tips om vilka biljetter det finns, så det är inte riktigt bestämt än. Men ett busskort ner till Sydney på sex månader skulle inte vara allt för dumt. Nästa vecka börjar vi hur som helst vår resa nedåt. Och den 21 november ska vi fira för då har vi varit här i en månad redan!

14th of November

Lunch på café Fika, potatissallad och grönsallad.

Promenad bland bra växter.

Finöl!

11th of November

10th of November

Här är lite vad vi har haft för oss på senaste tiden.

Pallat mango från parker. Vi köpte en på fruktmarknaden igår, HE-RRE-GUD vad god den var.

Jag har köpt nya sandaler så jag kan vädra fötterna.

Druckit 50-kr vin.

Haft instängda fötter på vårt rum.

En dag så åt vi en bra brunch. Bananer, ägg, smörgås med gurka, isespresso och vita bönor i tomatsås

Varje helg är det fruktmarknad och vi smakar på mangosarlite för mycket för att sedan bara köpa en i skuldkänslor. Dock världens bästa frukt just nu, så det är det värt.

Fruktlunch från fruktmarknaden!

Joachim snubblade över vår fulla vinflaska när Fredrik (vår svenska vän här) skrek att han såg en råtta.

9th of November

Här är andra delen av min rulle som Terese framkallade.

8th of November

Världens bästa grej: Terese har framkallat min svartvita rulle från min sista tid i Sverige. Från när jag hälsade på Terese i Skåne, när jag bara varit hemma själv, när jag fikade med Emma, när Sanna kom till Linköping från Göteborg osv. Här är iallafall några av fotona, fler finns på min tumblr med länk i menyn. Där samlar jag ju alla analoga. Här är först delen av min svartvita rulle.

October through instagram

Lunch med mamma, världens bäste resepresent av Emma, en ny byxdress och Joachim.

Hugo i hösten, pannkakstårta hos pappa, ett fint hus och Caroline.

Lite rit, ny tröja, hejdåfest hos Natalie och mina Cvn.

Jag och Joachim på Arlanda, framme i Cairns, på promenad i solen och jag i ny hatt med iskaffe.

Lite mer rit, tomatsoppa, Joachim i mitt knä vid poolen och min nya skrivbok.

Jag uppifrån, Joachim världens fuktigaste dag, läsande i hängmattan och jag som säger hej.

7th of November

Här är vi, vi matchar både fysiskt och psykiskt och det är det mest fantastiska som jag kan komma på.

6th of November

Idag har jag hämtat mina analoga bilder från barriärrevet, jag har visst ofta fingret för och det var svårt att hålla sig still när vågorna guppar omkring en på ytan. Här är iallafall några av fotona! Nu sitter vi på ett café som heter Café Fika, det är ett svenskt café och här finns Swedish filter coffee. Ha! Här finns också en liten affär med allt från marabou till fiskbullar, punsch till bryggkaffe. De spelar svensk musik och de flesta här pratar svenska. Det är mest läskigt men bryggkaffe och påtår gör det värt.

4th of November

Idag har vi varit på en båttur till barriärrevet. Jag hade med mig två undervattensengångskameror som jag ska framkalla så fort jag bara kan. Men allting var så himla vackert och vi snirklade omkring i ungefär 5 timmar sammanlagt. Mellan snorklingen fick vi lunch, fika och sedan vin och ost och kex när vi åkte mot hamnen igen. Här är den digitala delen av resan, vad som hände på land. Det blåste mycket när vi åkte och när vi kom hem var vi dödströtta men längtar tills vi får snorkla igen.

3rd of November

Jag har gjort om lite här. Det bli lätt att jag gör lite för mycket med den här bloggen när jag väl fastnar framför koderna. Nu känns allt lite lättare och bilderna kommer att bli större för att få mer fokus. Det är ju egentligen bara det jag vill visa. Imorgon skall jag och Joachim ut till Barriärrevet på en heldag med dykning, snorkel och mat. Jag har längtat så länge efter detta och jag har sparat två engångsundervattenskameror för just det här tillfället! Jag ska framkalla dessa så fort som det bara är möjligt sen, men det kommer nog bli en av de bästa Australienstunderna imorgon. (Nej jag har inte alls dödshöga förväntningar.)

Edit: Syntes inte den förra texten? Tyckte så mycket om det typsnittet. Jag såg jättebra vad det stod men jag tittar från en dator eller en ipad. Tittar ni från mobilen? Jag tror jag har kvar den första ändå.

Här är lite vad jag åstadkommit sen jag flyttade. Har en pytteliten ritbok men den är trevlig och väldigt smidig att ta med dig ofta. Jag har också köpt mig en fin skrivbok där jag skriver en sida varje dag.

2nd of November

Idag har vi uträttat lit viktiga ärenden som att kolla upp vilket som blir nästa hostel, bokat en tur till Barriärrevet på måndag (!), gått på fruktmarknad och gallerier! Här är lite bilder från dagen.

1st of November

Idag köpte vi pizza och gick till the Lagoon och hade någon slags picknick. Vi var väldigt trötta och luften var extremt fuktig så man märkte att regnet var påväg. Imorse kom de första skurarna men det har gått bra.

På kvällen när vi skulle gå och äta vår gratis middag från hostelet gick vi äntligen in i ett galleri som vi gått förbi nästan varje dag sen vi kom hit. De hade bland annat en krokiutställning och en gallerikatt. Det var den allra första aussiekatten vi sett än så länge! Här finns inte så mycket husdjur över huvudtaget. Jag blev exalterad över katten och tog några kort, he.

Här är min favoritbild, som hängde i skyltfönstret:

Dödsfin!

Här är lite annat fint från andra utställningar i galleriet: